En vegetarisk lunch idag

Vardag / Permalink / 1
Jag tänker ofta att det är onödigt att äta kött, men ändå fortsätter jag av gammal vana. Ibland får jag ett ryck och har en vegetarisk period, men det brukar tyvärr inte hålla i sig så länge. Nu har jag iallafall tänkt att jag ska byta ut åtminstone en rätt i veckan mot ett vegetariskt alternativ. Det största hindret för mig har nog varit att jag har gjort det hela mer komplicerat än vad det är. Det har känts som att allt vegetariskt innehåller så många krångliga ingredienser, men den här gången ska jag försöka göra det enkelt för mig. Så här kommer dagens vegetariska rätt, morotsbiffar.
 
Detta är vad jag hade i mina biffar:
 
* Finriven morot
* Purjolök
* Vitlök
* Havregryn
* Sesamfrön
* Grädde
* Ägg
 
Lägg havregrynen i blöt med grädde eller vatten medan du hackar löken och river morötterna. Blanda morötterna, löken, havregrynsröran, ett par ägg och eventuellt några goda frön i en bunke. Forma till biffar och stek i stekpannan.
 
Jag åt mina med ris och bladspenat som jag hittade i frysen. Enkelt, billigt och gott. Det som var mest tidskrävande var att riva morötterna och det kan man väl stå ut med. Annars kanske det går att byta ut morötterna mot kikärtor eller någonting? Det hade varit gott med någon sås eller en klick creme fraiche till, men det fanns inte hemma idag. Har ni några tips på enkla men goda rätter utan kött så kommentera gärna! :)
#1 - - Anonym:

Hur mycket hade du av varje? :)

Svar: Jag hade 4 morötter, ca 1 msk havregryn, en liten skvätt grädde och två ägg. Resten kan man variera efter smak, jag mätte inte så noga. Sen glömde jag skriva att jag hade i salt och peppar också! Det blev lagom till två portioner :)
Sandra

Till top