Det som händer nu

Vardag / Permalink / 1

Precis som för så många andra så har mina tankar de senaste dagarna funnits hos de människor som flyr från krig. Det är en blandning mellan hopplöshet och hopp som går igenom en när man scrollar igenom facebook och tidningar. Det är svårt att veta om den där slanten man skänker gör någon skillnad, det känns ju så futtigt i sammanhanget. Men jag måste få tro på detta, att ingen kan göra allt men att alla kan göra något! Ta en liten stund och fundera över vad just du kan göra. Kanske kan du avvara lite tid, pengar eller några klädesplagg. Kanske kan du läsa på lite extra och våga ta debatten nästa gång någon säger någonting som du inte håller med om. Kanske kan du sprida ordet om en insamling som du önskar att fler skulle stödja. Här kommer några länkar som jag tycker är värda att kolla in:

DN listar hur du kan hjälpa till på olika sätt.

Zandra Lundberg skriver fint och tankeväckande om att välja kärlek.

Marit Bergman skriver en krönika om medmänsklighet.

SVT belyser flyktingkrisen.

#1 - - Sandra:

Blir så in i bomben glad över att så många människor nu äntligen uppmärksammar den här katastrofen. Det behöver verkligen synas och höras överallt. Man blir ju verkligen h0ppfull såhär mitt i mörkret :)

Svar: Ja jag håller med! Det syns som tydligast i att mitt facebookflöde har förändrats en hel del den senaste tiden, från många oroväckande åsikter som gillas hit och dit till detta fina engagemang som pågår nu! Bara att hoppas att det håller i sig! :)
Sandra

Till top